Monesti luullaan, että riittää kunhan tuotteiden työarvot ovat keskimäärin oikein. Monesti luullaan myös, että liian pieni työarvo on yrityksen etu ja liian suuri on työntekijän etu. Suuri vaihtelu aiheuttaa kuitenkin ongelmia tuotannon ohjauksessa, tuotteiden hinnoittelussa ja tuotannon virtautuksessa. Pahimmassa tapauksessa suuri vaihtelu aiheuttaa myynnin ja kannattavuuden romahtamisen.
Jos työarvo on liian iso, kauppa on kannattavaa mikäli sitä saadaan. Pitkässä juoksussa asiakkaat siirtyvät kuitenkin kilpailijalle ja työt menetetään, mikä ei ole kenenkään etu ei etenkään työntekijöiden.
Jos työarvo on liian pieni, kauppa käy kuin siimaa, mutta se on kannattamatonta, koska tuote on hinnoiteltu liian halvaksi.
Keskiarvoon luottaminen, jos ääripäiden erot ovat suuria, johtaa pitkässä juoksussa siihen, että ylihintaiset tuotteet, joissa on hyvä kate, jää pois ja alihinnoitetuilla tuotteilla tukitaan tuotanto.